فیلم | «حکیم» نور و چشم‌انداز نشان می‌دهد
کد خبر: 4101202
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
گفت‌وگوی ایکنا با رضا داوری اردکانی/ 1

فیلم | «حکیم» نور و چشم‌انداز نشان می‌دهد

رئیس فرهنگستان علوم معتقد است؛‌ فلسفه علمِ عقلی است، علمِ بحثی است و حکمت عملی است، علم بحثی نیست. شما حکیمی را نمی‌شناسید که وارد شده باشد که «نفس ناطقه» کیست؟ بقا دارد یا ندارد؟ حدوث آن چگونه است؟ و.. این‌ها کار حکیم نیست، البته ممکن است که فیلسوف هم حکیم باشد. حکمتِ حکیم «حکمت عملی» است.

به انگیزه روز جهانی فلسفه و روز «حکمت و فلسفه» به گفت‌وگو با دکتر رضا داوری اردکانی،‌ فیلسوف و رئیس فرهنگستان علوم ایران نشسته‌ایم. استاد در پاسخ به پرسش نسبت حکمت و فلسفه نکاتی را بیان کرده‌اند که بخشی از آن را در ذیل می‌بینیم.
 
فلسفه علمِ بحثی است، فلسفه می‌پرسد «وجود» چیست؟ عوارض ذاتی وجود چیست؟ اینها چه نسبتی با هم دارند؟ فلسفه علمِ عقلی است، علمِ بحثی است و حکمت عملی است، علم بحثی نیست.
 
 
 
شما حکیمی را نمی‌شناسید که وارد شده باشد که «نفس ناطقه» کیست؟ بقا دارد یا ندارد؟ حدوث آن چگونه است؟ جسمانیت الحدوث است یا روحانیت البقاست؟ این‌ها کار حکیم نیست، البته ممکن است که فیلسوف هم حکیم باشد، اما حکیم به کسی گفته می‌شود که راهنمای قوم است؛ نور و چشم‌انداز نشان می‌دهد، فلسفه هم این کار را می‌کند اما از طریق «علم بحثی» این کار را می‌کند و نه مستقیم، اما «حکمت» مستقیما دستور عمل می‌دهد.
 
 
گفت‌وگو از معصومه صبور
تصویر و تدوین حامد عبدلی 
انتهای پیام
captcha